بلاگ

دگلت خرما

خرمای دگلت نور یکی از بهترین و مرغوب ترین نوع خرما در دنیاست و از لحاظ تجاری یکی از بهترین ارقام محسوب می شود. صادرات خرمای دگلت نور بومی کشور عراق است و در سطح جهان شهرت فراوان دارد. کشت این خرما در جنوب کشور سازگاری خوبی نشان داده است. ولی با توجه به شوری آب رود کارون در جند سال اخیر و شور شدن خاک های پایین دستی کشت این محصول در ایران بی رونق شده است. بیشترین میزان کشت این خرما در دنیا متعلق به کشور های شمال آفریقا می باشد. یکی از مهمترین خرماهای تجاری دنیا که بیشترین مصرف را بین جامعه عربی دنیا دارد خرمای دگلت نور میباشد، رقم این محصول بومی عراق بوده و در مناطق مرکزی استان خوزستان سازگاری خوبی نشان داده است. کشور های الجزایر مراکش و تونس پر مصرف کننده ترین این محصول میباشند. همچنین در کشور های اروپایی، عمدتا فرانسه، ایتالیا، هلند، بلژیک، آلمان، بریتانیا، سوئد، اسپانیا، یونان و دانمارک که بیشترین مهاجران عرب را در خود جا داده اند، از بیشترین مصرف کننده این نوع خرما هستند. بازار مصرف خرما دگلت نور، کشورهای عربی و اروپا می باشند.

خرما استعمران

خرما استعمران که با نام خرما سایر هم شناخته می شود یکی از محبوب ترین و در عین حال پر فروش ترین محصولات خرما در ایران می باشد. خرمای استعمران عمدتا در خوزستان و شهرهای جنوبی ایران کاشته می شود. این خرما دارای قند بسیار بالایی است و از شیرین ترین نوع خرماها محسوب می شود. خرمای سایر (خرمای استعمران) یکی از شیرین ترین خرماهای دنیا میباشد. میزان قند آن بالای ۷۵% میباشد. زمان برداشت خرمای استعمران یا سایر حدودا اوایل شهریور تا اوایل مهرماه میباشد. این محصول جزء خرماهای عمده صادراتی میباشد که به اروپا صادرات زیادی دارد. نخلستان های زیر کشت خرمای استعمران استان خوزستان میباشد. حدود ۷۰% از استان خوزستان را این محصول شامل میشود و جزء خرماهای نیمه خشک با رطوبت و نم کمتر از ۱۸ درصد میباشد. همین امر موجب شده که شرایط نگهداری بهتر و طولانی تری نسبت به سایر خرماها داشته باشد. زمان برداشت محصول این نخل ها اواخر شهریور و اوایل مهر ماه می باشد. خرمای سایر را به صورت طولانی (حدود ۱۵ماه) در انبارهای سرپوشیده و دمای محیط، بدون هیچگونه مشکل میتوان نگهداری کرد، این عمل باعث تسهیل در صادرات خرمای سایر گردیده به طوریکه چیزی حدود ۴۵ درصد سهم صادرات خرمای ایران به خرمای استعمران یا سایر تعلق دارد.

خرما شاهانی

خرما شاهانی خرمای نیمه خشکی است که رطوبت آن 15% است شکل خرما شاهانی باریک و کشیده است و اندازه آن 3 تا 5 سانتی متر است.رنگ این خرما از زرد، قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره متغیر است. بافتی نرم و مرطوب دارد و از آن برای تهیه انواع شیره خرما استفاده می شود و همچنین در صنعت ساخت سرکه تهیه رب خرما و از خمیر آن برای تهیه کیک و کلوچه استفاده می شود. خارک این خرما شیرین است و مقداری از این محصول به صورت خارک کشت و مصرف می شود. خرما شاهانی دارای جنبه خوراکی بوده و از ارزش غذایی بالایی بر خوردار می باشد از خرما استفاده های زیادی می شود و برای بعضی از بیماری ها نیز مفید می باشد، چون دارای مقدار زیادی کلسیم، فسفر و آهن می باشد، به دلیل وجود همین ویژگی ها از خرما هایی چون خرما مضافتی و خرما حلاوی بهتر می باشد. یکی دیگر از خواص خرما شاهانی وجود فیبر طبیعی، فسفر، آهن، پتاسیم و کلسیم در آن می باشد. کشت آن در استان فارس به ویژه شهرستان جهرم صورت می گیرد که 95 درصد نخل جهرم را شامل می شود. نخل شاهانی بلندتر از بقیه نخل هاست خرما شاهانی را به دو صورت خشک و مرطوب در پاییز برداشت می کنند. خرما شاهانی جزو معدود خرماهایی است که به صورت ارگانیک کشت می شود که طعم لذیذتر، ماندگاری بهتر و ارزش غذایی بالاتری دارد و می توان آن را در دمای اتاق براحتی نگهداری کرد ولی برای ماندگاری بیشتر بهتر است ان را در یخچال نگهداری کرد. خرمای شاهانی به دلیل رنگ، قیمت و کاربرد آن متقاضی زیادی دارد. خرمای شاهانی با توجه به طعم و کیفیت مطلوبش طرفداران خاص خود را در دیگر نقاط مختلف دنیا دارد و بخش عظیمی از این خرما به کشورهای دیگر صادر می شود و از محصولات پرورش صادراتی می باشد. این خرما در استانهای هرمزگان، فارس و بوشهر قابل کشت می باشد . خرمای هرمزگان رطوبت و شیره ی بالاتری دارد درحالیکه خرماهای فارس و بوشهر بسیار شبیه هم هستند.

خرما هلیله ای

خرمای هلیله ای از دسته خرماهای تر محسوب میشود. برداشت این محصول متعلق به فصل پاییز و اواخر ماه مهر است. خرما هلیله زرد رنگ است و هم در مرحله ی رسیدن و هم در مرحله ی خارک و رطب قابل استفاده است. خرمای هلیله را می توانید به عنوان منبعی غنی در رژِیم غذایی خود قرار دهید. زیرا این خرما حاوی آهن و مواد مفید دیگری است که می تواند جایگزین بسیار خوبی برای مواد خوراکی با قند غیر طبیعی باشد. ضمن این که این محصول بسیار انرژی زا است. در حالی که خوراکی های غیر طبیعی این قابلیت را ندارند. بسیاری از مناطق ایران پرورش این محصول تازه را انجام می دهند، اما خرمای پرورش یافته در جهرم و جیرفت کیفیت بالاتری دارند.